Brand Manager

Podsumowania webinaru z Brand Managerem

Brand Manager w globalnym zespole marketingu jednej z wiodących firm branży FMCG. Jak pracuje się przy kreowaniu marek, które wszyscy dobrze znamy z półek sklepowych? Jak podczas studiów zdobyć doświadczenie, które pozwoli Ci łatwo przechodzić procesy rekrutacyjne?

Zapraszamy do lektury podsumowania spotkania z Michałem Łakotą, Brand Managera firmy Unilever.

Kręta droga do odkrycia siebie.
  • W liceum nie myślałem o tym, co będę studiował. Wybrałem inżynierię biomedyczną w Krakowie, bo brzmiała ciekawie. Zrozumiałem, że to nie jest coś w czym czuję się komfortowo. Odnalazłem to w organizacji studenckiej BEST, a chcąc rozwijać się dalej w tym obszarze poszedłem dodatkowo na studia, które miały mi pomóc w przyszłej karierze. Zarządzanie firmą na UE.
Czyli warto inwestować czas w taką działalność na studiach?
  • Bardzo polecam! Wymiany zagraniczne np. Erasmus pomagają w znalezieniu przyszłej pracy za granicą, zdobycie łatwości w posługiwaniu się językiem. Działalność w organizacjach studenckich też bardzo pomaga. Kiedy przeglądam CV, szukając pracowników do mojego zespołu, odkładam na bok osoby, które na studiach nie robiły nic innego poza samym studiowaniem. Działalność w organizacjach to sposób na zdobycie doświadczenia przed rozpoczęciem pracy, a dla pracodawców to ważne.
Co się robi, żeby zacząć pracować na tym stanowisku?
  • Mieszkając w Krakowie wysłałem CV do Unilever w Warszawie. W trakcie rekrutacji przez 6-7 godzin robiliśmy różne zadania, problemy do rozwiązania. Było to mega wyczerpujące. 95% odpowiedzi na pytania to przede wszystkim wiedza z organizacji studenckiej i część ze studiowania na Zarządzaniu, więc jeszcze raz polecam.
  • Zgłosiłem się do programu menedżerskiego – dla osób po studiach. Rocznie dostają się 2-3 osoby, ale się udało.
  • W drodze do brand managera pracowałem na różnych stanowiskach, m.in. key account manager (~specjalista ds. sprzedaży) – nie chodzi tu tylko o wynegocjowanie najdroższej/najniższej ceny. Na to składa się szereg elementów. Stajemy się małymi szefami firmy i musimy zająć się wszystkim – tak trzeba patrzeć na pracę na takim stanowisku.
Czym zajmuje się brand manager?
  • Wszystko to, co standardowo kojarzy się z marketingiem. Weźmy na przykład kręcenie reklamy. Na to składa się nie tylko scenariusz, forma przedstawienia produktu, ale i sam produkt. Dla kogo jest kierowany, jakie wartości niesie, jaki produkt chcieliby mieć odbiorcy. Tworzymy opis, koncept, robimy badania rynkowe, sprawdzając, czy ludzie by go kupowali, kiedy, dlaczego, komu, za ile itp. Później tworzymy produkt i to też jest marketing. Odpowiadamy nawet za to jak produkt będzie produkowany. Za napisy na opakowaniu, jego formę. Na to wszystko też ma wpływ dział marketingu.
  • Praca jest oparta na zarządzaniu projektami. To dużo pracy z ludźmi. Najważniejszą umiejętnością jest wówczas koordynowanie i rozwiązywanie problemów.
  • Nie jest to praca rutynowa, codziennie pojawiają się nowe ciekawe problemy do rozwiązania, można prowadzić swoje własne projekty, np. redukcja zużycia plastiku, gdzie dzięki takiemu projektowi można zużywać go w znacznie bardziej zrównoważony sposób
Pytanie: Nie przeszkadza Ci ten wydłużony proces decyzyjny i długie docieranie do informacji, co jest tak charakterystyczne dla korporacji? Co się robi, żeby zacząć pracować na tym stanowisku?
  • Jakiś czas temu pojawił się dokument dzięki któremu ikea zadeklarowała niekorzystanie z plastikowych naczyń. Ten trend w ciągu 6 miesięcy urósł do takiej skali do jakiej nikt się nie spodziewał. W korporacji nie nadążysz za zmianami, widzisz je, zauważasz. Korporacje pracują nad zwiększeniem efektywności i decyzyjności. W moim zespole proces decyzyjny nie jest długi, w większości wypadków podejmuję decyzje od ręki. Na dzień dzisiejszy spłaszcza się proces decyzyjny w korporacji.
Na co zwrócić uwagę, jeśli chce się zdobyć taką pracę?
  • Przejście procesu rekrutacji ułatwi znajomość zarządzania ludźmi. Zdobywaj miękkie umiejętności, ucz się zarządzania, ale nie zapominaj o twardych umiejętnościach. Warto zgłębiać i rozumieć podstawy tego o czym musisz wiedzieć jako Brand Manager. Warto znać najważniejsze nazwiska, być na bieżąco z tym co dzieje się na rynku. Proaktywność, umiejętność odnalezienia się w grupie i prowadzenia projektów powinna być bardzo pomocna. Przydają się też umiejętności w obsłudze takich programów, jak excel, czy znajomość języków. Szczególnie ważny jest angielski. Warto mieć przynajmniej B1. Jeśli chcemy pracować w firmie międzynarodowej to B2 to minimum aby komunikować się z zagranicznymi klientami. Na szczęście w firmie jest bardzo dużo możliwości aby nauczyć się języka.
Jak wygląda kwestia zarobków w tego typu pracy?
  • Zarobki mocno zależą od wielkości firmy. Na początek dobrze zacząć od dużej firmy, która oferuje bardzo dobre programy rozwojowe i największe zarobki jak na początek pracy. 3500-4000 brutto na początek to niemal pewnik. W zależności od doświadczenia i stażu pracy w Polsce 5000-18000 zł. Korporacja daje duże możliwości rozwoju
Czy to prawda, że w tak dużych firmach pracuje się dużo więcej niż na pełen etat?
  • Czas pracy w Polsce to najczęściej 8 godzin dziennie, bardziej jestem rozliczany zadaniowo, czy wywiązuję się ze swoich obowiązków. Zdarza się wyjść z pracy po 4 godzinach jeśli się wyrobię, ale są takie dni kiedy zostanę 12 godzin ponieważ mam więcej pracy.

Masz pytania dotyczące pracy jako Brand Manager? Zadaj je w komentarzach! A tym czasem zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi webinarami, jeszcze sporo wspaniałych zawodów czeka na Ciebie w naszej Bibliotece 🙂

Wybierz webinar dla siebie!
2018-11-29T12:09:12+00:00

Zostaw Komentarz

Zamów rozmowę!

Zostaw nam kontakt do siebie, chętnie opowiemy więcej o projekcie.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl